zaterdag 24 november 2012

Verteldoek

Eén van mijn eigen uitvindingen van een jaar geleden is het VERTELDOEK.. ik heb eens gekeken op het internet en vond er niks over dus.. mag ik mezelf wel uitvinder noemen.

Wat is een verteldoek?
Heel simpel een schilderdoek dat je gebruikt op de kinderen een verhaal te vertellen.
Je schildert het niet tijdens dat je vertelt.. dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar je gebruikt het verhaal van uit een boek en probeert het te verkleinen tot één prent.. waar veel op kan gebeuren.

Tips:
* Kopieer de prenten van je boek en lamineer ze ( tenzij je zelf enorm goed kan na schilderen)
* Velcro je kan er misschien bewegende figuren laten in verschijnen.
* In de Action zijn de schilderdoeken goedkoopste!

De reeds gemaakte verteldoeken:
* Kleine muis zoekt een huis
* Nieuwsgierige Lotje
* Sinterklaas en het kleine hoogtevrees Pietje

Hoe ben ik op het idee gekomen?
* Vorig jaar toen ik stage deed bij de baby's wou ik een verhaal vertellen met een groepje.
Ik dacht het moet groot zijn, duidelijk zijn, overzichtelijk zijn,..
een prentenboek was vrij moeilijk om met 5 baby's te gaan bekijken (1jaar oud)
en toen sprong het idee in mijn hoofd. IK GA SCHILDEREN!
Maar de prenten heb ik natuurlijk gekopieerd uit het boek. (ik wou het risico vermijden dat het zou mislukken)

EN TADAA.. daar was het dan mijn eerste Verteldoek: Kleine muis zoekt een huis.
 
(120 x40)

Geslaagde activiteit bij de kruipers's?
Nee totaal niet helemaal verkeerd gelopen. Ik wou het verhaal doen met de 1jarige en die waren allemaal gaan slapen toen ik mijn activiteit mocht doen. Dus zat ik daar met een leerkracht op mij te kijken en enkele kwijlende baby's die totaal geen aandacht hebben voor een groot doek. Behalve 1tje!
Met hem heb ik alle prenten heel mooi kunnen overlopen.  (Oudste baby van de 5)
Ik was toen wel teleurgesteld, maar ik dacht.. Het komt zeker nog van pas in mijn Kleuterklas!

Het 2de doek is gekomen vanuit het eerste idee + GIP  dus het mocht wel eens iets speciaals zijn.

Thema magie: We moesten een vertelhoek inrichten (Nieuwsgierige Lotje)


Het eerste doek met velcro
bij elk verdiep van het huis.

Zo hadden de kinderen een goed overzicht waar Lotje was in het huisje.





Sinterklaas en het kleine hoogtevrees Pietje


Gemaakt met krijt en potloden

1 opmerking:

  1. Dag Femke!
    Via de blog van Laila, kom ik ook eens op jouw blog. Ziet er hier goed uit hé amai! Die verteldoeken zijn echt wel zeeer mooi gemaakt! Moest ik een poging doen het zelf te proberen, 't zou op niks trekken, maar 'k ga het toch onthouden! Veel succes met je examens!

    BeantwoordenVerwijderen